• Samfundsansvar

Sådan bruger du din forsikring ved tab af erhvervsevne

Din forsikring ved tab af erhvervsevne kan sikre dig økonomisk, hvis du bliver for syg til at arbejde.

Din forsikring ved tab af erhvervsevne er et økonomisk supplement til en offentlig ydelse eller andre indtægter som følge af en langtidssygemelding på minimum tre måneder. Du skal opfylde de helbredsmæssige og økonomiske betingelser for at kunne få udbetaling.          

Du ansøger om forsikringen ved at vælge den situation, der passer på dig, og derefter følge vejledningen.

Du har en pension gennem din arbejdsplads
Du er selvstændig erhvervsdrivende

Du skal være opmærksom på, at du først kan være berettiget til udbetaling, tre måneder efter din erhvervsevne og indtjening er blevet nedsat med mindst halvdelen. Du kan derfor først søge om udbetaling derefter.

For at vurdere dit indtægtstab har vi brug for følgende oplysninger, som du skal vedhæfte ansøgningen. Inden du ansøger, er det derfor en god ide at have disse dokumenter klar.

  • Dine årsregnskaber tre år før din sygemelding.
  • Dine årsopgørelser fra Skatteforvaltningen tre år før din sygemelding.
  • Udskrift af driftsregnskab fra din første sygedag og frem til nu.
  • Udbetaler du løn til dig selv, skal vi bruge lønsedler tre år før din sygemelding og frem til nu.
Du har en privat pensionsordning, f.eks. gennem et pengeinstitut

Du skal være opmærksom på, at du først kan være berettiget til udbetaling, tre måneder efter din erhvervsevne og indtjening er blevet nedsat med mindst halvdelen. Du kan derfor først søge om udbetaling derefter.

For at vurdere dit indtægtstab har vi brug for følgende oplysninger, som du skal vedhæfte ansøgningen. Inden du ansøger, er det derfor en god ide at have disse dokumenter klar.

  • Dine lønsedler 12 måneder før dit lønophør.
  • Hvis du er delvist sygemeldt, skal vi have lønsedler for de timer, du arbejder.
  • Udbetalingsmeddelelser fra kommunen fra dit lønophør og frem til nu.
  • Dokumentation for anden personlig indkomst i sygeperioden.
  • Dokumentation for en evt. dækning ved tab af erhvervsevne i et andet selskab. Din samlede dækning ved tab af erhvervsevne må højst udgøre 80 procent af din løn.

Du kan se, hvordan du er dækket på Min Pension eller i Mobil AP. Hvis du har en privat forsikringsdækning gennem vores samarbejde med nærpension, skal du kontakte din bank.

Hvad sker der mellem anmeldelse og udbetaling?

  • Du udfylder en ansøgning.
  • Hvis vi har brug for yderligere oplysninger, indhenter vi dem hos din læge, kommune osv.
  • Vi vurderer nu din sag.
  • Du får svar, om du er berettiget til udbetaling eller ej.
  • Er du det, får du typisk udbetaling – der er dog undtagelser, hvor du ikke får udbetaling, selvom du er berettiget. Det kan du læse mere om i vores FAQ i bunden af siden.

Proces_for_TAE_DUU.jpg

Spørgsmål og svar

Herunder har vi samlet et overblik over de mest stillede spørgsmål.

FAQ

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.