• Samfundsansvar

AP Pension 2021: Overskud, vækst og endnu et år med høje afkast

AP Pension kom ud af 2021 med et tilfredsstillende resultat på 210 mio. kr. efter skat og udlodning af AP Loyalitetsbonus mod 88 mio. kr. året før. Samtidig kunne selskabet notere sig en positiv udvikling i indbetalingerne på otte procent. Investeringsafkastet endte på 14 mia. kr., hvilket er det næststørste afkast i AP Pensions 102-årige historie.

  • Overskud forbedret til 210 mio. kr. efter skat
  • Vækst i indbetalinger på otte procent
  • Investeringsafkast på 14 mia. kr.
  • 280 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus
  • Fordobling af kunder i AP Bæredygtig
  • Nummer et på kundeloyalitet

AP Pension kom ud af 2021 med et tilfredsstillende resultat på 210 mio. kr. efter skat og udlodning af AP Loyalitetsbonus mod 88 mio. kr. året før. Samtidig kunne selskabet notere sig en positiv udvikling i indbetalingerne på otte procent. Investeringsafkastet endte på 14 mia. kr., hvilket er det næststørste afkast i AP Pensions 102-årige historie.

Den samlede balance voksede fra 171 mia. kr. til lige over 180 mia. kr. ved årsskiftet, og 2021 var også året, hvor AP Pension genindtog førstepladsen blandt de kommercielle selskaber i Loyalty Groups årlige Brancheindeks Pension, som undersøger danskernes tilfredshed med og loyalitet over for deres pensionsselskab.

Vækst i de løbende indbetalinger

På trods af hård konkurrence på firmapensionsmarkedet oplevede AP Pension en vækst i kundernes indbetalinger på otte procent. Det dækker over en stigning i både de løbende indbetalinger og engangspræmier, som tilsammen udgjorde 15,6 mia. kr. i 2021.

- Selvom vi står i en svær konkurrencemæssig situation, hvor vi er gået forrest med at hæve priserne på forsikringerne, har vi formået at tiltrække nye kunder. Det viser, at vi har et stærkt værditilbud til kunderne, og at kunderne køber ind på vores model med kundeejerskab og overskudsdeling gennem loyalitetsbonus. Det betyder selvfølgelig også meget, at vi over en årrække har været i stand til at skabe nogle af branchens bedste afkast til kunderne, siger administrerende direktør i AP Pension, Bo Normann Rasmussen.

Høje afkast igen

AP Pension opnåede et samlet investeringsafkast på 14 mia. kr. før pensionsafkastskat i 2021. Det er tæt på rekordåret 2019, hvor afkastet var 15,9 mia. kr. For kunderne betød det, at de fik afkast på op til 19,4 procent i livscyklusprodukt AP Active, mens kunder med opsparing i AP Bæredygtig kunne glæde sig over afkast på op til 19,9 procent i en tilsvarende profil.
- Jeg er meget tilfreds med, at vi igen i 2021 har leveret bundsolide afkast til vores kunder. Men jeg er mindst lige så glad for, at vi holder fast i vores førsteplads på fem års sigt, når man f.eks. ser på kunder med 15 år til pension. Der vil komme udsving i resultaterne fra år til år, og det er meget usandsynligt, at man kan ligge nummer et hvert år. Derfor er vores fokus på den langsigtede værdiskabelse, siger den administrerende direktør.

280 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus til kunderne

Som kundeejet pensionsselskab giver AP Pension en del af overskuddet tilbage til kunderne, når bestyrelsen vurderer, at det økonomiske råderum tillader det. Det gjorde de i september 2021, hvor kunderne fik tildelt cirka 280 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus svarende til 0,2 procent af opsparingen. De 280 mio. kr. bestod dels af den aktuelle udlodning fra egenkapitalen i 2021 og dels af tidligere udloddede midler, efterladt af kunder, som er flyttet fra selskabet.

- Det er kunderne, der ejer AP Pension, og det vores overbevisning, at pengene ligger bedst i deres lommer. Derfor bruger vi en del af overskuddet til at give kundernes opsparinger et ekstra skud vitaminer. Det er en meget direkte fordel ved at være kunde i et kundeejet pensionsselskab med ægte kundedemokrati, siger Bo Normann Rasmussen.

Siden ordningen blev indført i 2017, har AP Pension udloddet mere end 1,1 mia. kr. fra egenkapitalen i AP Loyalitetsbonus. De løbende tildelingerne svarer til, at hver kunde har fået et ekstra tilskud på 1,41 procent af deres opsparing.

Fortsat udfordringer på syge- og ulykkesforsikringer

I det ellers tilfredsstillende resultat på 210 mio. kr. for året indgår et underskud på 243 mio. kr. på AP Pensions syge- og ulykkesforsikringer, eller SUL-forsikringer, som de kaldes. Det er ifølge den administrerende direktør blandt andet konsekvensen af en bekymrende tendens.

- Jeg er tilfreds med årets resultat samlet set, men jeg er ikke glad for den udvikling, vi ser på syge- og ulykkesforsikringerne. Vi ser fortsat en stigning i de stress-relaterede lidelser som f.eks. angst og depression, og vi ser også en bekymrende tendens til, at sygdomsforløbene varer længere. Det betyder, at vi skal udbetale i længere tid, forklarer direktøren.

Selskabets erfaringer med det såkaldte AP Care-koncept viser dog, at det er muligt at begrænse langtidsfølgerne af stress, mistrivsel og andre psykiske problemer. Men det kræver, at der bliver etableret kontakt tidligt, så der kan sættes hurtigt ind og med den rigtige hjælp og støtte.

- Vi mangler stadig at se den fulde effekt af de initiativer, vi har iværksat over de seneste år for at nedbringe underskuddet på SUL-området. Derfor skal vi fortsætte arbejdet de kommende år med afsæt i vores strategi om at sikre en sund fremtid for vores kunder, medarbejdere, virksomhed og den verden, vi lever i, siger Bo Normann Rasmussen.

Fordobling i antallet af kunder der investerer bæredygtigt

AP Pension var det første danske pensionsselskab til at lancere en bæredygtig investerings-linje, AP Bæredygtig, i sommeren 2019. Og interessen har været stigende blandt både virksomheder og kunder. Ved udgangen af 2021 var der således 35.000 kunder, der havde valgt at placere en del af pensionen i AP Bæredygtig, og de samlede investeringsmidler i produktet var vokset til knap 4,6 mia. kr.

- På 12 måneder har vi oplevet mere end en fordobling i antallet af kunder, der indbetaler til AP Bæredygtig, og samtidig er de investerede kundemidler vokset fra cirka 1,7 mia. kr. i starten af året til hele 4,6 mia. kr. Det er et for mig et tydeligt bevis på, at kunderne er klar til at sætte pensionen i spil for at bidrage til en bæredygtig fremtid. Det synes jeg, at både vi og kunderne skal være stolte af, slutter Bo Normann Rasmussen.

Uddrag af regnskabstal:

Alle beløb er i mio. kr.

2021

2020

Samlet investeringsafkast

14.027

9.644

Løbende indbetalinger

8.487

8.066

Engangspræmier

7.077

6.291

SUL-resultat

-243

-131

Årets resultat efter skat

210

88

Samlet balance

180.189

171.288

Kontaktinformation:

 

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.